Delikate dager for luksusbutikkene
Pris gjør at stadig flere nordmenn handler i lavprisbutikker. Men spesialforretningene er storfornøyde med sine kunder og sier at unge kunder handler stadig mer.
I forrige uke meldte Ica Norge at bare 35 prosent av Norges befolkning setter kvalitet og utvalg over pris. Men selv om flere og flere løper til billigkjedene, er det mer travelt enn noensinne i mange norske spesialforretninger.
– Vi er veldig godt fornøyd. Vi har ikke sett maken til aktiviteten i fjor, og det blir enda bedre i år, sier Tor Skancke, daglig leder og medeier i Georg A. Nilsen Fisk og Vilt på Majorstuen.
Han driver Oslos eldste fiskebutikk sammen med barndomskompisen Tom Nilsen, som er fjerde generasjon fiskehandler.
– Før var det den eldre generasjonen som handlet her. Nå kommer det flere og flere kunder i alderen 20 til 30, forteller han.
– Det er kunder som er villige til å bruke litt ekstra. Men det er langt fra bare rikfolk, sier han.
Skancke tror populariteten omkring matlaging har skapt en ny interesse for mat.
– Det er veldig hyggelig for oss at TV-programmer om mat skaper så mye interesse